Translate

maanantai 7. lokakuuta 2013

Tipping Point

Tänään kävimme tunnin alussa osa Twitter ja Pinterest esitelmät läpi. Tutustuimme Tipping pointtiin. Tipping Pointissa kävimme läpi miksi jotkut ideat leviävät ja jotkut eivät. Tipping Point on se piste, jonka jälkeen ideat leviävät. Malcolm Gladwellin mukaan mm. ideat leviävät kuten epidemiat. Kun epidemia on jo levinnyt tarpeeksi laajasti sen etenemistä ei voi pysäyttää. Tästä herääkin kysymys voiko omia ideoita levittää vastaavasti?

Malcolm Gladwelin kirjan mukaan positiivisten ja negatiivisten ideoiden leviämiseen vaikuttavat:

- Law of the Few eli harvojen laki
- Stickiness factor eli tarttuvuustekijä
- Power of Context eli kontekstin voima

Harvojen laki:

Ekonomisteilla on 80/20 periaate. 20% ihmisistä tekee yhteensä 80% kaikista töistä. Esim. 20% rikollisista tekee 80% rikoksista ja 80% ryhmätöistä on 20% tekemiä.

Epidemioilla tämä luku on vielä suurempi. Esim. flunssa saa alkunsa yhdensä ihmisestä, joka leviää epidemiaksi.

Harvojenlakiin kuuluu kolmenlaisia ihmisiä. Näitä ns. harvoja ovat: Yhdistäjät, Asiantuntijat ja Myyntimiehet. Kuitenkin nämä ominaisuuden voivat yhdistyä keskenään. Voi olla myös vaikea löytää ihmisiä, jotka täyttävät kaikki vaatimukset.

Tarttuvuustekijät:

On olemassa keinoja tehdä ideasta tarttuva, joka jää ihmisten mieliin. Tarttuvuustekijöitä ovat Yksinkertainen, Yllättävä, Konkreettinen, Uskottava, Tunteellinen, Tarina. (YYKUTT), joka on englanniksi (SUCCESs).

Konteksti:

Ihmiset ovat herkkempiä ympäristölle kuin mitä he ymmärtävät.

 
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti